فاطمه(سلام اللهعلیها)بانوی آب و آیینه

بسم الله الرحمن الرحیم


 

پیرامون فضا ئل حضرت زهراء سلا م الله علیها در میان گروه عامه (اهل سنت) احادیث و روایات فراوانی  با اسناد  قوی و صحیح موجود می باشد که اگر قصد بیان آنها در این مقال گردد قطعا از نگارش مقاله منصرف شده و اقدام به چاپ کتبی فقط با نیت نگاشتن اسما ء کتب منجر می گردد. و از باب دلالت جزء بر کل به تعدادی از احادیث و روایت اشاره می شود:


1- قال رسول الله صلی الله علیه وسلم: فاطمه سیده نساء اهل الجنه:«حضرت زهرا سلام الله علیها سرور زنان اهل بهشت است.»

( المستدرک حاکم نیشابوری ج3 ص153) (مسند احمد حنبل حدیث شماره 18153-18154)

(صحیح مسلم با روایت المسور حدیث شماره 4482 الی 4485)



2- پیرامون آیه ی مباهله، در سنن ترمذی احادیث شماره: 2925-3658-3705-3719 دلالت بر آن دارند که پیامبر اعظم(صلی الله علیه و آله) فرمودند:«اللهم هولاء اهل بیتی&hellip»



3-حضرت رسول (صلوات الله علیه وآله) فرمودند:«ان الله یبشرنی بأن فاطمه سیده نساء اهل الجنه و أن الحسن والحسین سیدا شباب اهل الجنه».خداوند مرا بشارت به سیادت حضرت زهرا(سلام الله علیها) نسبت به زنان بهشتی و نیز سیادت و سروری حسن و حسین(علیهما سلام) نسبت به جوانان بهشتی داده است. (مسند احمد حنبل حدیث شماره ی 11332 // سنن ترمذی حدیث شماره ی 3714)



4-رسول خدا رحمۀ للعالمین(صلوات الله علیه وآله)  فرمودند:«کان أحب النساء الی  رسول الله فاطمه و من الرجال علی….محبوب ترین زنان نزد پیامبر ، حضرت زهرا و از میان مردان حضرت علی(علیه السلام) می باشد. (سنن ترمذی احادیث شماره ی 3803-3809//مستدرک الحاکم ج3 ص 157//اسد الغابه ج7 ص 223//البدایه و النهایه ج7 ص 254



5-در سنن ترمذی حدیثی با سند قوی و صحیح آمده که بسیار قابل تامل است:

«قال رسول الله صلی الله علیه لعلی و فاطمه و الحسن و الحسین: انا حرب لمن حاربتم و سلم لمن سالمتم….پیامبر صلی الله به علی و فاطمه و حسن و حسین (علیهم السلام) فرمودند: من نسبت به کسانی که به شما محاربه دارند در جنگ هستم و با کسانی که با شما دوستی و مسالمت دارند صلح و دوستی دارم.» (سنن ترمذی حدیث شماره ی 3805)



6- بزرگان حدیث اهل سنت، حدیثی زیبا را در کتب خود آورده اند که عینا نقل می شود:

«ان النبی صلی الله علیه و سلم قال: حسبک من نساء العالمین مریم بنت عمران و خدیجه بنت خویلد و فاطمه بنت محمد و آسیه امراه فرعون» ( سنن ترمذی حدیث 3813/ مسند احمد حنبل حدیث 2536-2751-2805)





7-پدر بزگوار حضرت زهرا(سلام الله علیها)فرمودند:« إن الله یغضب لغضبک و یرضی لرضاک…

ای فاطمۀ! خداوند به خشم تو خشمگین و به خشنودی تو خشنود می شود.»

حاکم نیشابوری و محدثین و رواه ذیل حدیث فوق را صحیح الاسناد می دانند.

(مجمع الزوائد هیثمی ج9 ص 203//  ا لآحاد و المثانی ضحاک ج5 ص 363// المعجم الکبیر طبرانی ج1

ص 108 و ج22 ص401// ذخائر العقبی ص39// اسد الغابۀ ابن کثیر ج5 ص 526// الاصابة ابن حجر ج8

 ص 265//  تهذیب التهذیب ابن حجر ج12 ص 392// خصائص سیوطی ج2 ص 265/

 کنز العمال متقی هندی ج12 ص111//  میزان الاعتدال ذهبی ج2 ص492//

 تاریخ مدینه دمشق ابن عساکر ج3 ص 156، ج6 ص 219، ج7 ص111



8-پیامبر عظیم الشان(صلوات الله علیه وآله)  فرمودند:« فاطمه بضعه منی یریبنی ما ارابها و یؤذینی ما آذاها.»

نکته ی زیبا در این حدیث شریف وجود« ما» است که موصول عام در زبان و ادبیات عربی بر غیر عاقل دلالت دارد و چنانکه خوانندگان دانشمند این مقال واقف هستند، گاهی در قرآن نیز «ما» موصوله بر عاقل و غیر عاقل نیز  دلالت دارد.یعنی هر کس و هرچه موجب آزار و یا خشنودی حضرت زهرا(سلام الله علیها) گردند، موجب آزار و یارضای حضرت رسول(صلوات الله علیه)نیز خواهد بود

(صحیح بخاری ج7 صفحات:65-66کتاب النکاح//  مسند احمد  حنبل ج4و5 صفحات:323-328-332//     

سنن ترمذی ج5 ص 698حدیث3869//مستدرک حاکم ج3 صفحات: 154-158-159//خصائص النسائی ص36//حلیة الاولیاء ج2 ص240//کنز العمال ج6 ص219 و ج 8 ص315//الصواعق المحرقه  ص190//

الامامه والسیاسه ابن قتیبه ج1 ص141)



9- پیامبر اسلام حضرت رحمة للعالمین فرمودند:«رضا فاطمه فی رضای و سخط فاطمه فی سخطی فمن أحب فاطمه ابنتی فقد أحبنی… خشودی فاطمه خشنودی من است و غضب او غضب من است وهرکس فاطمه دخترم را دوست بدارد بی تردید مرا دوست دارد.»

(الامامه والسیاسه ابن قتیبه ج1 صفحات:13-14)



10-خاتم نبوت در رسالت فرمودند:«فاطمه بضعه منی من أغضبها أغضبنی»

فاطمه پاره ی تن من است هر کس او را خشمگین سازد مرا خشمگین ساخته است.

(صحیح بخاری ج5 صفحات: 92-150-209-255//صحیح مسلم ج4 ص 93 حدیث2449)

این حدیث که در کتب تمامی فرق اهل سنت موجود می باشد و راهی و روزنه ای جهت انکار آن نمی باشد اگر به خرد انسانی منصف و اهل تحقیق و علم رسد وبا کریمه ی 57 از سوره مبارکه احزاب

« بسم الله الرحمن الرحیم إن الذین یؤذون  الله و رسوله لعنهم الله فی الدنیا و الآخره و أعد لهم عذابا مهینا »صدق الله العظیم تطبیق دهد ودر دیگر سوی با بررسی کتب معتبر و مورد اجماع بزرگان علم تاریخ و رجال و حدیث و.....آزار دهندگان جسمی و روحی و فکری وعقیدتی حضرت صدیقه ی شهیده أم ابیها آن هم تنها با گذشت سه ماه از رحلت آخرین پیامبر الهی چگونه حکمی را برای آن جوانمردان؟؟!!صادر می کند.  آیا لعن خداوند متعال با لعن بشر یکی است؟

و عذاب مهین به چه معنی است؟و... و.... و...نعوذ بالله من عذاب الآخره.



******************

فدک و غصب ناجوانمردانه

در سوره مبارکه ی حشر آیات شریفه ی ششم و هفتم،خداوند سبحان می فرماید:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

وَمَا أَفَاء اللَّهُ عَلَى رَسُولِهِ مِنْهُمْ فَمَا أَوْجَفْتُمْ عَلَیْهِ مِنْ خَیْلٍ وَلَا رِکَابٍ وَلَکِنَّ اللَّهَ یُسَلِّطُ رُسُلَهُ عَلَى مَن یَشَاء وَاللَّهُ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ 򞑼﴾

مَّا أَفَاء اللَّهُ عَلَى رَسُولِهِ مِنْ أَهْلِ الْقُرَى فَلِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ وَلِذِی الْقُرْبَى وَالْیَتَامَى وَالْمَسَاکِینِ وَابْنِ السَّبِیلِ کَیْ لَا یَکُونَ دُولَةً بَیْنَ الْأَغْنِیَاء مِنکُمْ وَمَا آتَاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاکُمْ عَنْهُ فَانتَهُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَدِیدُ الْعِقَابِ 򞑽﴾ صدق الله العظیم

این دو آیه ی کریمه پیرامون اعاده اموال اهالی و دهکده هایی که بدون جنگ در تصرف اسلام آمده، که به خداوند و پیامبر و خویشاوندان و یتیمان و درماندگان و... دلالت دارد صراحت بر آن دارد که سرزمین فدک که به نصرف اسلام آمده و بدون هیچ اختلافی در میان اهل سنت و حتی فرقه های افراطی در معاندت با اهل بیت(علیهم السلام) وسلفیون ، به حضرت زهرای اطهر(سلام الله علیها)تعلق  گرفت و طبق این کریمه " آت ذا القربی حقه" صدق الله العظیم سوره ی مبارکه ی اسراء کریمه 26 و سوره ی مبارکه ی روم  کریمه ی38 پیامبر – صلی الله علیه و آله و سلم &ndashحق مسلمانان و ذوی القربی را داد و سرزمین پر خیر و برکت و استراتژیک فدک به تنها یاد گار و وارث ولدی خویش إعطاءنمود ولی دریغا که با رحلت پدر بزرگوارشان گروهی که بعدها بسیار اظهار ندامت نمودند این حق مسلم را نا جوانمردانه غصب نمودند و مورد غضب حضرت زهراءسلام الله علیها قرار گرفتند که مطالعه دقیق خطبه ی فدک موضوع رابیش از این مقال تفهیم می نماید.  



فدک و موضوع غصب آن در کتب تفسیری  و روایی و رجالی وفقهی اهل سنت و گروههای افراطی و ضاله سلفی موجود است که از باب اختصار تنها به ذکر چند کتاب بسنده می گردد:

صحیح مسلم  ج3-ص1380///

صحیح بخاری ج3-ص1126و1124و1360و ج4-ص1418و1549و1663

مسند احمد حنبل ج1 احادیث:25و1087و1076و ج4 &ndashحدیث9006

سنن ابی داوودج2-ص156و158 احادیث:2610و2580و2578

مسند ابی یعلی :ج2-ص334و534

منهاج السنه ابن تیمیه (شخصیت افراطی در دشمنی با اهل بیت پیامبر صلوات الله علیهم ):ج4-ص228و229و230و ج3-ص30و33و346و347

تفسیر ابن کثیر &ndashج3ص52و ج4-ص432

فتح القدیرج3-ص319

الدر المنثور سیوطی &ndashج5 &ndashص273و274

روح المعانی  آلوسی &ndashج21-ص45و ج25-ص33

الصواعق المحرقه ابن حجر  -ج1-ص42و93و94و97و99

تلبیس ابلیس ج1-ص119

 معارج القبول &ndashج3-ص1178

کنز العمال ج3-ص1310

 تاویل مختلف الحدیث ج1-ص48

 عمده القاری ج15-ص19و20و34

المنتظم ج7-ص7

تاریخ الخلفاءسیوطی-ج4-ص345

 تاریخ ابن خلدون ج3-ص527و ج-4-ص585



آیات قرآن مجید و حضرت صدیقه ی شهیده(سلام الله علیها)

پیرامون آیاتی که در مورد حضرت بتول سیده النسا العالمین(سلام الله علیها) وارد شده قریب یکصد و سی و پنج آیه است که مورد اختلاف عامه و خاصه ی اسلام نمی باشد. و چون در صدد نگارش مقاله می باشیم و از حوصله ی بحث خارج است به چند آیه ی اشاره شده و اگر خدا توفیق دهد و دعای خوانندگان رفیق ما باشد در قالب کتاب خواهد آمد.





1-سوره مبارکه کوثر

در این سوره مبارکه که با اهانت به پیامبر اعظم (صلوات الله علیه) بعنوان ابتر بودن است خداوند وجود پر خیر و برکت حضرت زهرای مرضیه(سلام الله علیها) را بعنوان پاسخ به اهانت ها قرار داد.

قاضی بیضاوی از علمای اهل سنت در تفسیر بیضاوی ج1 ص 536 بدان صراحت دارد. واژه ی کوثر بر وزن فوعل است و دلالت بر کثرت و مبالغه دارد و مانند: جوهر،حوقل.

برخی سطحی نگران بر آنند که چرا نام حضرت «فاطمه» یا «زهرا» در قرآن نیامد؟ که البته از مؤیدات آن حضرت و فرزندان پاک او همین واژه ی «کوثر»است، چون بر نسل زیاد و برکت وافر وخیرکثیر دلالت دارد. اگر «فاطمه» یا«زهرا» می آمد ممکن بود در تاریخ تحریف صورت دهند  و گویند: فاطمه درست است ولی صاحب فرزند ونسل نبود. البته انتظار تحریف توسط برخی معاندان برای ما طبیعی است .مگر غدیر را کسانی چون حسکانی مورد تردید قرار ندادند؟



2-آیه ی اطعام (سوره ی مبارکه انسان آیه ی شریفه ی 9)

بسم الله الرحمن الرحیم

«إِنَّمَا نُطْعِمُکُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لَا نُرِیدُ مِنکُمْ جَزَاء وَلَا شُکُورًا» صدق الله العلی العظیم

تفسیر قرطبی-ج19-ص116

3-آیه 8 از سوره ی مبارکه ی انسان

بسم الله الرحمن الرحیم

«وَیُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَى حُبِّهِ مِسْکِینًا وَیَتِیمًا وَأَسِیرًا » صدق الله العلی العظیم

همان مصدر ج19 ص 116



4-سوره ی مبارکه حج آیه 78

بسم الله الرحمن الرحیم

«وَجَاهِدُوا فِی اللَّهِ حَقَّ جِهَادِهِ هُوَ اجْتَبَاکُمْ...» صدق الله العلی العظیم

آلوسی از بزرگان تفسیری اهل سنت ،در تفسیر این آیه ی کریمه چنین نقل می کند:

« لا اقول بانها عائشه افضل من بضعته صلی الله علیه وآله وسلم الکریمه فاطمه الزهراء رضی الله تعالی عنها»(روح المعانی ج18 ص132)

چنانکه می دانیم فعل قال با حرف جر «ب»معنی اعتقاد داشتن می دهد.

و ترجمه ی آن چنین است: «معتقد نیستم که عائشه از پاره ی تن رسول خدا(صلی الله علیه و آله) فاطمه ی زهرا برتر است.



5-آیه 42 از سوره مبارکه آل عمران

بسم الله الرحمن الرحیم

«وَإِذْ قَالَتِ الْمَلاَئِکَةُ یَا مَرْیَمُ إِنَّ اللّهَ اصْطَفَاکِ وَطَهَّرَکِ وَاصْطَفَاکِ عَلَى نِسَاء الْعَالَمِینَ» صدق الله العلی العظیم

غالب مفسران اهل سنت حدیث معروفی از پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلم) نقل کردند که حضرت فرمودند:

 «: حسبک من نساء العالمین مریم بنت عمران و خدیجه بنت خویلد و فاطمه بنت محمد و آسیه امراه فرعون»

( سنن ترمذی حدیث 3813//مسند احمد حنبل حدیث 2536-2751-2805)



6-سوره مبارکه آل عمران آیه شریفه ی 43

بسم الله الرحمن الرحیم

«یَا مَرْیَمُ اقْنُتِی لِرَبِّکِ وَاسْجُدِی وَارْکَعِی مَعَ الرَّاکِعِینَ» صدق الله العلی العظیم

صدق الله العلی العظیم

آلوسی در روح المعانی آورده است: پیامبر (صلی الله علیه وآله)فرمودند: خذوا کل دینکم عن الزهراء.

همه ی دینتان را از زهرا بیاموزید و یاد بگیرید((روح المعانی ج3 ص156))


7-سوره مبارکه احزاب آیه شریفه 33 (آیه ی تطهیر)

بسم الله الرحمن الرحیم

«انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا» صدق الله العلی العظیم

برخی افرادی که نه به دلیل تعصب که به دلیل جهل و نادانی و خیره سری گمان می کنند این آیه بر

 زنان نبی (صلی الله علیه و آله وسلم) دلالت دارد و حال آنکه نزد نگارنده، ده صفحه فقط نام کتاب و شماره ی جلد صفحه از کتب تفسیری و فقهی و تاریخی رجال اهل سنت و فرقه ی ضاله ی سلفیون موجود است، که دلالت بر حضرت فاطمه ی زهرا(سلام الله علیها) و همسر و فرزندان پاکش امام حسن و امام حسین (علیهما السلام) دارد. که از باب مشت نمونه ی خروار به چند کتاب که مؤید گفتار ما باشد بسنده می کنیم.

تفاسیر قرطبی ج9 ص62-ج14 ص 158//  ابن کثیر ج3 ص636-ج4 ص 142//  فتح القدیر ج3 ص 565 ج4 ص 395// البغوی ج1 ص349/  الدر المنثور سیوطی ج5 ص 613-ج6 صفحات: 599-603-604-605-606-607//  الکشاف  زمخشری ج1 ص996/ التحریروالتنویر ج 1 صفحات:3351-3352-3353//

 روح المعانی آلوسی ج6 ص 153 وج12 ص102و ج16 ص284و ج12 صفحات: 12-14-17 و ج25ص 149//

صحیح مسلم ج4 ص1883،حدیث4450//  سنن ترمذی ج5 صفحات:351-352-663//  مسند احمد حنبل ج1 ص330، ج3 صفحات: 259-285، ج4 ص107، ج6 ص292//  صحیح ابن حبان ج15 ص432//  المستدرک ج2 ص451، ج3 صفحات: 143-159-172 //  مسند ابی یعلی ج7 ص 59//  مسند البزار ج6 ص210// صحیح ترمذی ج3 صفحات: 91-226//  الاستیعاب ج1 صفحات: 338-488-520//  اسد الغابه ج1 صفحات 260-265-1093-1161-1396//  الطبقات الکبری ج8 صفحات: 199-200/  /فی مناقب امهات المومنین ج1 ص 105//منهاج السنه ابن تیمیه  ج3 صفحات:17-157، و ج4 ص21-23، و ج5 صفحات: 6-13-33-66-302 و ج7 صفحات: 68-69-71-74// الفتاوی الکبری ج2 ص190// البدایه والنهایه  ج2 ص 257، ج5 صفحات :291-321، ج6 ص370، ج7 ص339، ج8 ص205 و... و... و...



8-آیه 3 از سوره ی مبارکه فجر:

«والشفع و الوتر» صدق الله العلی العظیم

شافعی بیضاوی صاحب تفسیر "فجر" در ج4و5-ص309 می گوید "منظور از شفع" علی و فاطمه " است





نگارش:  دکتر حسین قدمی

استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تاکستان


دسته ها :
چهارشنبه یازدهم 6 1388
X